În exclusivitate pentru Tribuna Basarabiei şi Secretele Istoriei
Alexandru Moraru „BASARABIA : ADEVĂRUL DESPRE MAREŞAL”
(DOCUMENTE DE ARHIVĂ )
- Partea a 35-a
-
1943
Documentul 159
SUBSECRETARIATUL ROMANIZĂRII COLONIZĂRII ŞI INVENTARULUI
COMISIUNEA CENTRALĂ PENTRU REPATRIEREA ROMÂNILOR AFLAŢI
LA RĂSĂRIT DE
NISTRU ŞI DE BUG
PROCES-VERBAL
Şedinţa din 29 Mai 1943
Preşedinte:
General Magistrat I.Aramă, delegat al M.A.N.
Membri
prezenţi:
Ø
Dan Popovici Consilier de Curte de Apel, delegat
al Ministerului Afacerilor Interne;
Ø
Constantin Grigorescu Director General al
Colonizărilor, delegat al Subsecretariatului de Stat al Românizării Colonizării
şi Inventarului;
Ø
Capitan Crinteanu Alex., delegat al Marelui Stat
Major.
Comisiunea
ia în examinare nota nr. 571377 a
Preşidenţiei Consiliului de Miniştri
C.B.B.T., privitoare la operaţiunile de repatriere a românilor din Basarabia şi
Bucovina de Sud, deportaţi sau ridicaţi de
ruşi în anul de ocupaţie şi a grupurilor etnice româneşti aflate în
diferite regiuni ale U.R.S.S., precum şi referatul Secţiei juridice;
Din
această examinare constată pe de o parte că în mod greşit se vorbeşte despre „colonizarea” în Basarabia, Bucovina şi
Transnistria a românilor repatriaţi de la răsărit de Nistru şi de Bug,
denaturându-se astfel de la început aspectul problemei.
În realitate, din nici o dispoziţiune
dată de Guvern sau de Subsecretariatul de Stat al Românizării Colonizării şi Inventarului
nu reiese că ar fi vorba, deocamndată cel puţin, de o colonizare a acestor
repatriaţi în sensul de a li se atribui bunuri în proprietate sau în folosinţă
durabilă.
Din contra din toate dispoziţiunile
date până în prezent rezultă contrariul şi anume:
Celor
care au avut domiciliul, în anul 1940 (anul de ocupaţie rusească) în Basarabia
şi Bucovina de Nord şi au fost ridicaţi şi deportaţi de ruşi – dacă sunt de
origine etnică română şi nu au fost compromişi în acţiunea bolşevică, deci nu
s-au dovedit periculoşi pentru siguranţa
statului – li se acordă numai autorizaţie de a reveni la fostele lor
domicilii de unde au fost îndepărtaţi cu forţa de inamic şi de a-şi relua bunurile şi ocupaţiunile lor anterioare. Nu se
poate deci vorbi de o colonizare a acestora.
Pentru
grupurile etnice româneşti risipite din timpuri mai îndepărtate în diferite
regiuni ale URSS, Guvernul a admis în principiu repatrierea lor, dacă o cer şi
aşezarea lor în Transnistria. Nici pentru aceştia Guvernul nu a înţeles să-i
colonizeze atribuindu-le bunuri în proprietate sau folosinţă continuă. O
asemenea operaţiune nici nu este posibilă atât timp cât Statul Român exercită
în această provincie numai o suveranitate de fapt limitată şi temporară în
calitate de ocupant, iar nu o suveranitate de drept.
Această
idee a fost clar exprimată în adresa Subsecretariatului de Stat al Românizării
Colonizării şi Inventarului nr. 2685 din 1 Februarie 1943 adresată
Guvernământului Transnistriei şi în care se spune textual: că deocamdată este
vorba de „o aşezare cu caracter provizoriu, urmând ca o colonizare propriu-zisă
să se facă atunci când condiţiunile politice vor face posibilă această
operaţiune”.
În
ce priveşte regulile de drept internaţional, Comisiunea apreciază că, prin
măsurile luiate de Guvern, ele sunt respectate.
Pentru Basarabia şi Bucovina de Nord,
ocupate temporar şi fără titlu valabil de Ruşi, Statul Român care îşi păstrează
suveranitatea şi de drept şi de fapt este îndreptăţit să acorde conaţionalilor
săi, ridicaţi forţat în anul de ocupaţie dreptul de a reveni la domiciliul lor
şi a-şi relua bunurile şi ocupaţiunile lor anterioare.
Repatrierea
şi aşezarea în Transnistria a persoanelor şi grupurilor etnice române aflate în
URSS dinaninte de 1940 în condiţiunile de drept în care ea se face, deasemenea
nu contravine principiilor stabilite în dreptul internaţional.
În
adevăr, repatrierea acestor români nu s eface prin constrângere – care dealtfel
nici nu s-ar putea manifesta, întrucât ei se găsesc în localităţi care sun în
afara teritoriului aflat sub ocupaţiea românească şi unde deci autorităţile
române nu pot hotărâ. Autorităţile româneşti nu fac decât să acorde
autorizaţiuni de repatriere, numai acelor care o cer din propria lor voinţă, în
baza dreptului natural de emigrare recunoscut fiecăruia şi care conform
dreptului internaţional trebuie respectat de puterea ocupantă.
În
ce priveşte condiţiunile de aşezare în Transnistria a repatriaţilor Comisiunea
face anumite rezerve.
Ţinându-se
seamă de hotărârea Domnului Mareşal Conducător al Statului ca grupurile
românilor aduşi de peste Bug, să fie aşezate în mase compacte, creându-se sate
româneşti, cum şi de necesitatea ca membrii acestor grupe legaţi deja între ei
prin o convieţuire îndelungată în Rusia şi prin legături de rudenie să nu fie
risipiţi, ci aşezaţi pe cât posibil la olaltă şi a dispune ca din satele unde
se hotărăşte aşezarea lor să fie la nevoie ridicaţi populaţia neromână şi
mutată în alte părţi, tot în interiorul provinciei.
În
fapt prin această procedură populaţia neromână mutată este deposedată, măcar
temporar, de gospodării care şi în regimul bolşevic îi aparţineau în
proprietate particluară şi conform art. 43 al convenţiei de la Haga ocupantul trebuie să respecte
proprietatea privată a celor ocupaţi.
Respectarea
strictă a acestui principiu de drept internaţional ar avea consecinţă ca
românii repatriaţi de la răsărit de Bug, nu ar putea fi aşezaţi decât în
gospodăriile care sunt libere (cele abandonate de evrei şi de populaţia ce s-a
retras odată cu armatele sovietice). Ori cum majoritatea acestor gospodării
sunt risipite în diferite comune, nu s-ar
putea face o bună aşezare a celor repatriaţi în grupe compacte, în sate
româneşti, ci ar trebui împrăştiaţi de multe ori într-un mediu strein şi ostil.
Pentru remedierea acestei stări de
lucruri, credem că Guvernul ar putea ca prin acordare de avantajii materiale
celor ce urmează a se muta în alte locuri şi căminuri, să poată obţine de la ei
consimţământul lor scris.
PREŞEDINTE
MEMBRI
(semnătura) (semnăturile)
Documentul 160
PREŞIDENŢIA CONSILIULUI DE MINIŞTRI
SECRETARIATUL GENERAL
„CABINETUL PENTRU BASARABIA,
BUCOVINA ŞI TRANSNISTRIA”
SUMAR:
Propuneri de organizare a primirii
şi plasării românilor de la Est de Bug
NOTĂ
Nr. 571377
1943, Luna Aprilie, ziua 19
La
nota acestui Cabinet din 5 Martie 1943, relativă la repatrierea moldovenilor de
la Est de Bug, Domnul
Mareşal a dat dispoziţiuni ca la
Tiraspol să se înfiinţeze un organ special, cu misiunea de a
se ocupa de cazarea şi plasarea în Basarabia şi Transnistria a moldovenilor
veniţi din Rusia, însărcinând Secretariatul cu studiul problemei şi cu
întocmirea propunerilor de organizare.
Din
istoricul acestei chestiuni, se desprind următoarele situaţiuni:
1)
Repatrierea românilor de la răsărit de Bug s-a pus în luna Septembrie 1942,
când a şi luat fiinţă pe lângă Subsecretariatul de Stat al Românilor, o
comisiune la care participă delegaţi ai Ministerului Afacerilor Interne,
Ministerului Apărării Naţionale, Marelui Stat Major, Institutului Central de
Statistică, al Subsecretariatului de Stat al Românizării, Colonizării şi
Inventarului şi delegaţi ai Provinciilor.
2) Comisiunea a supus Domnului
Mareşal constatările şi propunerile sale, primind următoarele norme pentru
efectuarea acestor repatrieri:
a)
Nu pot fi repatriaţi în ţinuturile desrobite decât românii etnici necompromişi
în acţiunea comunistă.
b)
Cei deportaţi de ruşi în anul de ocupaţie – români etnici – trebuie să fie
repatriaţi.
c)
Nu se vor repatria acei care au plecat de buna lor voie sau s-au compromis în
acţiunea lor antiromânească în timpul ocupaţiei bolşevice.
d) Românii deportaţi din timpuri mai îndepărtate la Est de Bug, pot fi repatriaţi după serioasă
triare, însă în Transnistria, unde să se constituie sate româneşti.
e)
Românii de la punctul d, nu trebuie să fie colonizaţi în Basarabia. Acolo şi în Bucovina vom împroprietări luptătorii şi
basarabenii muncitori dar fără pământ.
f)
Toate operaţiile de mai sus trebuie studiate cu metodă, pregătite în amănunt şi executate în ordine desăvârşită. Execuţia
va depinde de buna organizare.
Hotărârile
Domnului Mareşal au servit ca bază tuturor lucrărilor comisiunei şi măsurilor
luate.
Această comisiune a hotărât ca
Guvernământul Transnistriei să studieze colonizarea grupelor de români ce vor
fi aduşi din Rusia, întocmind un plan provizoriu cu desemnarea centrelor de
aşezare şi cu arătarea pe categorii de profesiuni ce poate primi fiecare
centru, în raport cu gospodăriile şi bunurile productive existnte (pământ,
ateliere, industrii, fonduri comerciale, etc.)
Pentru
orientarea, în întocmirea acestui program s-a dat Guvernămîntului Transnistriei
următoarele norme directive:
-
Românii aduşi de peste Bug, nu trebuie să fie împrăştiaţi ci aşezaţi în grupe
compacte, în sate care să capete aspectul românesc.
-
În acest scop nu se va urmări aşezarea lor numai acolo unde sunt gospodării
libere rămase de la evrei sau de la acei plecaţi cu armatele ruseşti din
centre, din satele destinate aşezărilor româneşti se va ridica populaţia
străină şi se va muta unde se va putea.
-
Aşezările româneşti se vor face începând de la
Bug către interiorul Transnistriei.
-
Grupele de români aduşi din localităţi cu caracter economic special
(industrial, păstoresc, pescăresc, etc.) vor fi aşezaţi în localităţi cu
caracter economic similar unde ei să poată dezvolta o activitate productivă
pentru care sunt mai bine pregătiţi.
Cabinetul
BBT propune:
1)
Toţi românii moldoveni împrăştiaţi în Rusia şi recenzaţi în anul 1942 de
Institutul General se Statistică, să fie aduşi şi colonizaţi în Transnistria.
Programul
acesta se inspiră din principiul ca eforturile neamului românesc, în acest
război, să fie răsplătite prin aşezarea într-un singur Stat naţional.
Colonizarea
lor urmează să se facă în regiunea Nistrului, spre a se asigura un cordon
românesc, pe acest fluviu, care să împiedice infiltraţiunile ucrainene de o
parte şi de alta a Nistrului.
3)
Operaţiunea implică în prealabil evacuarea evreilor şi a ucrainenilor înspre
Bug, pentru a oferi Românilor terenurile cele mai fertile, aflate în regiunea
Moghilău-Râbniţa.
Ea
se va face independent de trecerea peste Bug a evreilor şi ţiganilor, pentu
care operaţie trebuie să avem mai întâi aprobarea germanilor.
4)
Colonizarea trebuie făcută în mase compacte pentru a se asigura integrarea acestor
moldoveni în efortul de muncă al Provinciei şi a le menţine posibilitatea
conservării lor etnice.
5)
Guvernământul Transnistriei trebuie să organizeze această operaţiune în chiar
primăvara acestui an (sfârşitul lunei mai când se termină campania de însămânţare)
ajutat de organele militare aflate pe teritoriul său.
6)
Românilor astfel colonizaţi trebuie să li se dea pământuri în plină proprietate
şi nu numai în folosinţă.
Suprafeţele
astfel atribuite ar putea varia de la familie la familie, după numărul
membrilor şi capacitatea lor de muncă.
7)
Guvernământul trebuie să le dea întreg sprijinul pentru a-şi începe cât mai
curând viaţa în condiţiuni de stabilitate şi credit (maşini, numerar, etc.).
8)
Subcomisiunea de românizare de la
Tiraspol trebuie să-şi extindă competenţa la trierea lor la
eliberarea de acte de identitate, etc.
Pe
scurt, ea va trebui să fie un organ consultativ al Guvernământului
Transnistriei, iar avizele sale să fie totdeauna avute în vedere de
Dl.Guvernator.
9)
În comunele în care vor fi aşezaţi, românii trebuie să primească din ţară
învăţători, preoţi, medici şi funcţionari comunali, bine selecţionaţi şi bine
retribuiţi, cu scopul de a le cultiva sentimentul naţional şi conştiinţa
apartenenţei lor la o naţiune vrednică şi capabilă.
10)
Măsuri speciale de ordin legislativ trebuie să reglementeze viaţa lor de
familie, administraţia lor şi participarea lor la producţiunea bunurilor
economice, deosebit de cele existente în Transnistria, spre a-i îndruma către o
viaţă bazată pe dreptul de proprietate şi de concepţie naţională.
11)
Guvernământul, în acest scop, ar avea căderea să înfiinţeze o direcţiune a
colonizărilor care să îmbrăţişeze ansmablul problemelor ce le pune această
colonizare, cu mijloace financiare suficiente şi personal pregătit.
În
cazul că se va aprecia de D-voastră ca oportună evacuarea minorităţilor din
Bucovina şi Basarabia, aceşti români ar putea fi plasaţi în locul acestora,
respectând în parte principiile arătate mai sus.
Avem
azi în aceste provincii următorii minoritari:
Bucovina
|
Ucraineni
|
422.010
|
Ruşi
|
12.018
|
Basarabia
|
Ucraineni
|
261.246
|
Ruşi
|
158.088
|
Total
|
Ucraineni
|
693.256
|
Ruşi
|
170.106
|
– VA
URMA –
Nota: Copiile documentelor originale se păstrează la
autor. Vezi
aici LISTA DOCUMENTELOR.
Sursa: Tribuna Basarabiei (Preluarea textelor este libera, doar cu menţionarea sursei
articolului.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu