O Misiune a Uniunii Europene evaluează, începând de luni, timp de trei zile, performanţele înregistrate de Republica Moldova în domeniul liberalizării regimului de vize cu UE.
Experţii europeni vor
analiza situaţia pe segmentele asigurarea ordinii publice şi securitate,
precum şi rezultatele dialogului referitor la regimul de vize purtat de
autorităţile moldovene cu statele membre.
Corespondentul nostru
din Chişinău, Vitalie Călugăreanu, a discutat despre şansele europene
ale Republicii Moldova cu consilierul preşedintelui moldovean pe
probleme de integrare europeană, Dan Dungaciu.
Sociologul român Dan
Dungaciu a devenit consilier al preşedintelui interimar al Republicii
Moldova, Mihai Ghimpu, în iulie anul curent, după ce şi-a luat cetăţenie
moldovenească. El susţine că la finalul negocierilor privind
liberalizarea regimului de vize Moldova trebuie să poată demonstra că
este un stat pe care Uniunea Europeană se poate baza la marginea
frontierei:
Dan Dungaciu:
„Chestiunea cu vizele nu e o treabă uşoară şi are două aspecte. Unul
este aspectul strict tehnic, care nu trebuie în nici un caz neglijat,
iar al doilea este aspectul de imagine. Tema emigraţiei, tema străinilor
în UE devine tot mai importantă politic. Şi atunci orice acord de genul
acesta, inclusiv facilitarea regimului de vize, presupune un OK politic
din partea fiecărui stat membru al UE. În momentul în care Republica
Moldova este percepută ca un soi de „ameninţare” pentru UE, iar asta s-a
sugerat în anumite ziare din UE, chiar într-un prestigios „Le Figaro” –
în momentul acela apare riscul ca politicienii să nu fie de acord cu un
asemenea consimţământ, pentru că cetăţenii lor i-ar putea sancţiona
politic. De aceea, Republica Moldova trebuie să fie atentă cu siguranţă
şi la aspectele tehnice, dar şi la aspectele de imagine. Instituţiile
trebuie să funcţioneze şi să garanteze partenerilor occidentali că
Republica Moldova va putea fi un stat pe care UE se poate baza la
marginea frontierei. Ulterior vine discursul politic. Republica Moldova
are nevoie de prieteni în UE, are nevoie de voci care să spună
permanent: „Republica Moldova este un stat european!”. Moldova are
nevoie de voci politice care să indice faptul că Republica Moldova nu
trebuie amestecată în nici un pachet, că Republica Moldova trebuie să
aubă un destin separat de al unor state care sunt mult mai departe de
UE. Acesta este aspectul politic. Şi la acest aspect politic, în acelaşi
timp cu aspectul tehnic, Chişinăul trebuie să lucreze. Senzaţia mea
este că în ultima perioadă s-au făcut lucruri foarte bune.
Vitalie Călugăreanu: -
Au venit foarte mulţi bani în Republica Moldova şi ni s-au promis
foarte mulţi bani pentru anii următori, pentru dezvoltarea Moldovei. Ce
interes au partenerii noştri externi să finanţeze atât de mult Moldova
acum?
Dan Dungaciu: -
Faptul că au venit bani e un lucru foarte bun, pentru că banii centrali
creează şi obligaţii, dar creează şi un tip de disponibilitate. Adică
atunci când primeşti nişte bani din Occident cam ştii ce ai de făcut cu
ei şi ştii că cineva te şi supraveghează. Faţeta pozitivă este că
Republica Moldova este în „cărţile europene”. Faţeta negativă este că ea
poate să nu rămână obligatoriu în aceste cărţi. Acum nu se mai întâmplă
aşa cum se întâmpla în vremea guvernării Voronin – indiferent ce se
spunea, cetăţenii Republicii Moldova aveau senzaţia că Republica Moldova
se află pe drumul integrării europene. Populaţia a trăit în această
confuzie. Astăzi lucrurile se schimbă şi am senzaţia că Bruxelles-ul nu
va mai avea atâta răbdare cu Republica Moldova. Eu cred că dacă se va
schimba..., fac o paranteză şi spun că nu e întâmplător că alianţa acum
la guvernare se numeşte „pentru integrare europeană” şi ea a primit
fonduri foarte multe – pentru că Bruxelles-ul şi-a dat seama după 2009
că are la Chişinău într-adevăr un partener credibil. Dar eu mă întreb:
dacă această alianţă nu va mai fi pe scena guvernării, care va fi
senzaţia la Bruxelles? Ar fi o mare lovitură şi încă o dată spun, mă
îndoiesc că politicienii de la Bruxelles vor avea încă o dată răbdare.
Acum, Republica Moldova are un context favorabil. Acest context
favorabil nu şi l-a creat ea neapărat. O parte a contextului favorabil
l-a creat ea schimbând puterea după 2009, a doua parte a contextului nu
l-a creat ea şi contextul se numeşte „cvasi-eşecul ucrainean”. Uniunea
Europeană, care s-a trezit la frontierele sale cu o Ucraină care a
intrat în derivă, cu o Republică Moldovă care e singura practic care mai
menţine apăsat, răspicat discursul european pe agendă... UE este
într-un fel obligată să ia Republica Moldova în braţe, dar nu cred că
i-ar cădea foarte bine ca şi Moldova să intre pe scenariul ucrainean.
Vitalie Călugăreanu: -
Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a anunţat că liderii Alianţei
pentru Integrare Europeană vor semna un protocol de neagresiune în
campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din
noiembrie şi care, de asemenea, va interzice o alianţă post-electorală
cu Partidul Comuniştilor....
Dan Dungaciu: -
Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) încă mai este necesară
Republicii Moldova. Fără această alianţă cu siguranţă că Republica
Moldova va avea mult de furcă în a convinge Bruxelles-ul sau a cere
Bruxelles-ului încă o şansă. În al doilea rând cred că percepţia pe care
cetăţenii Republicii Moldova trebuie să o aibă este a unei forţe
politice, chiar aşa diversă cum este ea acum, dar capabilă să le
reprezinte interesele. În acest sens, un tip de relaţionare între
membrii Alianţei s-ar cuveni făcut. Pentru că este un semn pe care îl
transmiţi electoratului că lucrurile merg mai departe. Adică e vorba de
un tip de formalizare care să arate electoratului că există acea
unitate, dar este păstrată şi acea diversitate. Acesta ar fi un semnal
transmis electoratului că, totuşi, Alianţa îşi menţine definiţia ei
constitutivă: Alianţa s-a constituit nu neapărat ca fiind anticomunistă,
dar oricum necomunistă. Deci o integrare europeană pe partea pozitivă
şi pe cealaltă parte un vector foarte clar necomunist, ca să nu spun
anticomunist. Dacă îi dăm electoratului aceste două mesaje s-ar putea ca
nivelul de încredere în AIE să nu scadă, ci chiar să crească. Teoretic,
capacitatea de creştere a AIE, oricât de paradoxal ar suna, este mai
mare decât capacitatea de creştere a Partidului Comuniştilor în acest
moment. Dar depinde de înţelepciunea liderilor Alianţei pentru Integrare
Europeană.
Vitalie Călugăreanu: -
Cum s-a întâmplat că în sondaje am avut 73% disponibilitate pentru
alegerea directă a şefului statului, iar referendumul din 5 septembrie,
care urma să consfinţească acest deziderat, a eşuat?
Dan Dungaciu: -
Realmente şi mie mi se pare că s-a mers prea departe! Dacă dai filmul
înapoi, în Republica Moldova de obicei, la întrebările legate de
dezirabilitate populaţia e foarte generoasă şi răspunde „DA!”. Deci dacă
o întrebi despre participare trebuie să faci o marjă de ponderare cam
de 20%. Sociologii cu experienţă din Republica Moldova ar fi trebuit să
ştie aceste lucruri şi în momentul în care au făcut publice aceste
rezultate, trebuiau să facă aceste precizări. Nu te poţi juca! Cine a
făcut asta şi a aruncat pe piaţă un 70% disponibilitate de vot – a
anesteziat într-un fel electoratul AIE. Aici ar trebui să fie o discuţie
mai serioasă şi oamenii aceştia, într-un fel, ar trebui nu neapărat
apucaţi de guler, dar întrebaţi un pic mai apăsat ce s-a întâmplat de
fapt?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu