Isidor Sârbu, bunelul comunistului
Vladimir Voronin, se identifica român și a fost unul dintre cele peste
74 de mii de moldoveni, care au fost deportați de către sovietici în
Siberia.
Azi, 13 iunie, Guvernul Republicii Moldova comemorează victimile deportărilor.
Potrivit Publika TV, în Moldova au existat mai multe valuri de deportări. Între 1930 şi 1951 au existat mai multe valuri de deportări, pe diferite categorii: în 1930 au fost deportaţii 1.832 de „culaci” din RASSM; în noaptea din 12 spre 13 iunie 1941 – 19.109 persoane (4.862 familii) din rândurile „elementelor social-periculoase” din RSSM;
Azi, 13 iunie, Guvernul Republicii Moldova comemorează victimile deportărilor.
Potrivit Publika TV, în Moldova au existat mai multe valuri de deportări. Între 1930 şi 1951 au existat mai multe valuri de deportări, pe diferite categorii: în 1930 au fost deportaţii 1.832 de „culaci” din RASSM; în noaptea din 12 spre 13 iunie 1941 – 19.109 persoane (4.862 familii) din rândurile „elementelor social-periculoase” din RSSM;
În 1945 au fost deportaţi 1.207 (529 familii) de
„nemţi”; în perioada 1946-1949 au fost deportaţi cei care au făcut
serviciul militar în armata germană, „vlasovţii”, poliţiştii, jandarmii
şi „alţi complici ai regimului antisovietic”, în total 2.482 de persoane
(dosarele acestora se păstrează la locul deportării, în regiunea
Irkutsk); în noaptea de 5 spre 6 iulie 1949 au fost încărcate în trenuri
12.167 de familii de „culaci, moşieri, negustori şi sectanţi activi”;
la 1 aprilie 1951 au fost deportaţi 2.617 de „sectanţi” (723 familii)
din raioanele de nord ale RM (iehovişti, baptişti etc.). Potrivit
calculelor, au fost deportaţi, în total, mai mult de 74 mii de oameni.
Vedeți aici mai multe detalii despre deportări.
UNIMEDIA vă invită să vedeți mai jos istoria tragică a lui Isidor Sârbu, cel care a suferit atât deportările staliniste, cât și a fost hărțuit toată viața de către sovietici (interviul a fost publicat anterior în numărul 1 al revistei „Cartea moldoveană”, în 1943 cu titlul „O viaţă canonită ca atâtea altele”).
VEZI VIDEO AICI
Vedeți aici mai multe detalii despre deportări.
UNIMEDIA vă invită să vedeți mai jos istoria tragică a lui Isidor Sârbu, cel care a suferit atât deportările staliniste, cât și a fost hărțuit toată viața de către sovietici (interviul a fost publicat anterior în numărul 1 al revistei „Cartea moldoveană”, în 1943 cu titlul „O viaţă canonită ca atâtea altele”).
VEZI VIDEO AICI
Amintim că numele bunelului lui e Sârbu
Isidor, născut în 1886 în Corjova. Fiica acestuia, Sârbu Pelagheia, este
mama lui V. Voronin.
O viaţă canonită ca
atâtea altele. De vorbă cu moş Sîdor Sârbu din satul Corjov
Printre
atâţia alţi Moldoveni din Transnistria, care vin după diferite
„treburi” în ţară, răzbătând până în capitală, este şi moş Sîdor Sârbu,
de loc din comuna Corjov jud. Dubăsari.
Deşi în
vârstă de numai 57 de ani împliniţi, părul i s'a înălbit ca zăpada. S'a
trecut cu viaţa nu din pricina celor şapte copii pe care i-a crescut;
nici că l-ar fi luat nevoile dela început, căci doar avea case bune şi
avea 30 hectare de pământ, cu încă 8 ? hectare de livadă.
Omul
harnic ca şi ceilalţi Moldoveni din părţile acelea, îşi vedea de
gospodărie şi îngrijea de nevoile casei, fiind unul din fruntaşii
satului datorită muncii şi priceperii sale. Toată săptămâna muncea din
zori şi până în noapte la câmp, iar duminica îşi mai căta de suflet,
ducându-se la biserică, cât era cu îngăduinţă, sau citind o psaltire
moldovenească pe care o avea de la Mânăstirea Neamţului.
De
când cu bolşevicii, toate s'au stricat
În anul 1917, când
duhul satanei se plimba prin împărăţia celor ce şi-au întors faţa dela
Dumnezeu, Moldovenii din Transnistria s'au trezit sub lovitura bandelor
bolşevice, care distrugeau fără milă tot ce întâlneau în cale, mai rău
decât barbarii Evului-Mediu. Din frumoasele gospodării ale Românilor
transnistreni nu s'a ales nimic.
Bisericile au
început să fie dărâmate din temelie, cele sfinte batjocorite, slujitorii
altarelor persecutaţi căci „toate s'au stricat” - spune moş Sîdor Sârbu
oftând din adâncul inimei - „de când au venit bolşevicii pe capul
nostru”.
Lichidarea culacilor
Îmi
istoriseşte apoi că prima grijă a comuniştilor a fost să lichideze cu
cei înstăriţi. Toţi leneşii, toţi veneticii, care nu fuseseră în stare
să-şi aibă gospodăria lor, ajunseră la conducere, fiind partizani ai
organizaţiilor comuniste. Dorinţa acestor netrebnici a fost de a se
răzbuna pe cei ce nu fuseseră ca ei, şi care erau declaraţi culaci,
duşmani ai poporului sovietic. Din partea autorităţilor s'au luat toate
măsurile ca acestor „duşmani” să li se puie capăt prin cele mai aspre
mijloace.
Aproape toată moldovenimea
transnistriană intrase în această categorie a „culacilor”, având multe
de suferit, mai ales că nu se dădeau desprinşi din gospodărioara lor şi
lăsaţi să fie duşi în colhozuri. În cele din urmă, n'au mai putut
rezista, căci măsurile de constrângere erau de aşa natură, încât trebuia
să aleagă, bietul Moldovean, între a-şi continua o viaţă fără rost sau a
renunţa la ea”
Nenumărate sunt exemplele celor
ce s'au lăsat deposedaţi de tot ce agonisise prin muncă cinstită,
arestaţi într”˜o noapte şi, tam-nisam, isbiţi în temniţă.
Un
atare exemplu, de mii şi zeci de mii altele, îl constituie viaţa lui
moş Sîdor Sârbu, venit să-şi vadă feciorul în unul din lagărele de
prizonieri. Iată această tristă şi dureroasă poveste:
„În anu
1933, la 14 Mart, m'o arestat şi m'o dus la puşcăria din Trişpolea, unde
am stat trii luni. Tot în aceiaş zi fimeia şi copchi o fost daţi afară
din casă. Ni s'o luat toată averea şi ni-o lăsat pe drumuri.
După
ce-am împlinit cele trii luni, am vinit în sat. Oamenii nu vroiau să mă
primeasc㔦 Trăiam cu toţii într'o cămăruţă mică la Dumitru Halippa.
Plăteam cinci ruble pe lună, până în anul 1934, când ne-am mutat în târg
la Dubăsari””¦
Isgonit din casa lui frumoasă,
cu două etaje, bietul moş Sîdor împreună cu familia şi şapte copii se
adăpostea într'o cocioabă umedă şi întunecoasă din satul său natal, apoi
din târgul apropiat Dubăsari, plătind şi chirie, din banii agonisiţi cu
multă trudă, muncind cu ziua la vie sau la o fabrică de cărămizi.
Trimişi
la vâsâlcă fără motiv
„La 10 Aprilie 1935 - continuă moşu
- o vinit ordin dela N. K. V. D. să ne trimită la vâsâlcă (adică
plecaţi de bună voie să muncească în Siberia).
Am
fost puşi pe tablou cinci gospodari din Corjov: 1) Eu, Sîdor Sârbu, 2)
Simion Sârbu, fratele meu, care împlinise trei ani mai înainte, 3) Ion
Studinski, 4) Mihail Haluppa şi 5) Larion Zaftur. Ni s'a spus la toţi să
fim gata în 24 de ceasuri.
Tot atunci o fost
ridicaţi şi trimişi / în vâsâlcă patru gospodari din satul megieş Mahala
şi anume: 1) Terente Smochină, 2) Grigore Pisarencu, 3) Pintilii
Smochină şi încă unu, da iaca, păcatele mele, nu-mi mai aduc aminte cum
îl chiema. Mi-oi aduce eu aminte şi ţi l-oi spune””¦
Li
s'a eliberat paşapoarte fiecăruia şi, după ce le-au ştampilat cu
inscripţia tipică, în limba rusă: „i se interzice să trăiască la
graniţă, lângă Nistru”, au fost duşi la Pervomaisc, dincolo de Bug.
„Pe
mine m'o trimes cu soţia. Copchii i-am lăsat pe la case. Am luat cu noi
copchila cea mai mică. Avea numai opt ani. Umblam di acolo până acolo
şi căutam de lucru. Nimeni nu ne primea la lucru când vedeau din
paşaport că suntem dintre cei vâsâliţi. Muream de foame, Domnule, nu
alta!””¦
Înapoi la Corjov
Neputând
afla „nicăurea” de lucru, moş Sîdor Sârbu se întoarce în satul său
natal prin luna Iulie a aceluiaşi an.
„Oamenii
se temeu unul de altu, da mai ales de noi. Nici nu ne primeau în sat. Se
temeau să nu fie bănuiţi că ţin cu noi şi să păţească la fel. Am trăit
la ginerele meu Sârghei Şpac, care trăia şi el la o gazdă, după ce a
fost dat afară din casele lui”.
La „dopră”
în Tirişpolea
Mult timp n'a putut să stea în satul său
natal, unde se înapoiase fără îngăduinţă.
La
începutul lui Ianuarie 1936 a fost arestat şi „sudit” pe trei ani fiind
trimis să ispăşească pedeapsa la închisoarea („dopră”) din Tiraspol. A
îndurat mizeria, foamei şi frigul numai pentru vina de a fi fost
Moldovean, bun gospodar, harnic şi cinstit.
„Iarna
mă scot la rânit omătu din ograda închisorii. Vara mă trimetea la săpat
şi prăşit prin împrejurimi. Fiindcă lucram mai mult decât era norma
pentru o zi, am împlinit mai devreme şi mi-o dat drumu dela închisoare
după doi ani şi vo câtiva luni.
Unde putem să
mă duc? Am venit tot la Corjov. Oamenii iar nu voiau să mă primească
nici măcar cu vederea”
Rătăcind prin Caucaz
„Nu
zăbavă vreme, de-ante şi N. R. V. D-ul mi-o spus iar că în 24 de
ceasuri părăsesc satu. M'am dusu-mă la Kapcaz. Nici acolo nu mă primé
nimeni la lucru. Am stat o lună şi jumătate la un târg, unde munceam cu
dzâua şi mă hrăneam.
Dila o vremi slăghisem di
tăt. Credeam că mult n'oi mai duce-o şi m'am înnăpoietu-mă în satu meu.
m'ma dus di m'am arătat lor şi le-am spus: „Eu sânt om bătrân. Nu mă por
vârî nicăurea în slujbă. Faceţi ce vreţi cu mine, câ tot di una nu-s
bucuros di dzâle”.
Ei s'au uitat unul la altul
şi mi-o dat stroc de două săptămâni, când trebué sâ plec cu toată
familia”.
Izgoniţi cu sila din sat, copiii
plâng „de se omoară” în urma părinţilor
Zilele fericite ce
i-au fost îngăduite să stea „liniştit” în sat trec repede. „Strocul” se
împlinise, însă moşul nu se da dus din sat, mai ales că „nu voiau nici
copchiii” să-l urmeze.
Poliţia sovietică
lucrează cu stăruinţă şi nu iartă pe nimeni, sub nici un motiv:
„La
26 Ianvari, 1938, când zăceam cu soţia, ne-o arestată-ne pe-amândoi şi
n-o dusu-ne la Trişpolea cu deasîla. Acolo ne-o sudit în dzâua di 8
Faur; pe mine pe doi ani, da pe soţie pe un an.
Am
stat la închisoarea din Kerson.
Copchii se prăpădeau de
plâns. Aveam o fată mare de 17 ani, Olga. Răcnea în urma noastră. Mai
tare plânge după mam'sa. După aceia s'o îmbolnăvit. Digrabă am aflat c'o
murit de scârbă, în luna Mai.
Soţia o împlinit
un an şi o vinit acasă. N'o primea nimeni în gaudă. Umbla ascunzându-se
prin pârloage, pe la case ca să n'o prindă şi s'o trimeată iar din sat.
La
26 Ianvari 1940, am împlinit şi eu doi ani şi am venit în Corjov. Nu mă
primea nimeni. M'am dusu-mă la preţidatele sel sovietului (primarul) şi
i-am spus că i-oi lucra la vie, numai să mă primească în sat. Ş'anti
m'o primită-mă”.
Vin românii să ne scape!
Vestea
războiului pornit din România, moldovenii transnistreni au primit-o nu
din comunicatele oficiale, ci au dedus acest lucru după apariţia
avioanelor noastre şi germane, care zburau pe deasupra satelor, în
operaţiunile lor de recunoaştere.
Tot atunci,
fără nicio explicaţie populaţia moldovenească a primit ordin „să se
coşască 500 de vrâste de la Nistru”, să plece adică vreo 600 de
kilometri de la acest râu românesc.
„Toţi o
aplecat-o, care încotro. Eu spuneam la neamuri şi la toţi oamenii: „Nu
vă duciţi oameni buni, că mâne-poimâne îi avem pe Români cu Nemţii pe la
noi. Vin Românii să ne scape de păgâni”.
Oamenii
m-o ascultat şi n-o mai plecat. Cei care plecaseră s'au întorsără
înnăpoi”.
- Bine, moş Sârbu, dar bolşevicii nu te auzeau când
îndemnai pe oameni să nu asculte de ordinele lor? - îl întreb, mirat de
această îndrăzneală a sa.
- Cum să nu afle, Domnule? D'apoi că
nici eu nu eram prost să stau în ochii lor. Când am prins de veste că
m'o pus pervâi (primul) pi lista să mă împuşte, am fugit într'o
popşoişte departe de sat. Ştia numai soţia şi copchilele. Stam ascuns cu
cuscru-meu Toader Negrea, că şi el era trecut pe listă să-l omoare.
-
Mult timp ai stat ascuns?
- Nu pre mult, Domnule, pentrucă a
patra dzi o răzbătut Nemţii. Eu ieu şi leg un mănunchi de busuioc cu
văzdoage şi trimit copchilele cu pâne şi sare înaintea lor. Bucuria lor,
dar a noastră şi mai mare!...”
Amu o ducem
foarte bine
„De când o venit administraţia românească
viaţa s'o schimbat cu totu. Am primit din colhozuri parte ce ni se
cuvine de fiecare. On nepot a meu, care o fost şi el răsculăcit de Ruşi
amu îi primar în sat. Ce să mai zicem, amu o ducem foarte bine. Mă
înţăleg în vorbă cu Dumnealor.
„Soldaţii români
mi-s tare dragi. N'oi mânca eu, da lor tot le-oi da o bucată de pâne şi
un pahar de cinste, că ei, săracii, ne-o scos de la moarte”.
Un
vis anapoda
Ceasurile trecuse de 10 seara, când, după
cină, moş Sîdor Sârbu îmi terminase de istorisit cele de mai sus, în una
din serile friguroase ale lunii Ianuarie trecut, pe când a fost nevoit
să mai stea prin Bucureşti din cauza înzăpezirii liniilor ferate.
Amărât
că nu poate pleca la un lagăr din provincie, unde avea să-şi
întâlnească fiul rătăcit între alţi prizonieri aduşi de armatele
noastre, moşul pleacă să se culce în camera de alături. Pe la orele 3
noaptea, strigăte înspăimântate de: „Săriţi oameni bunic!... Mă
taie!””¦Ne trezise pe toţi ai casei. Mi-am dat seama că moşul se lupta
în vis cu vreun bolşevic şi l-am deşteptat numaidecât.
A
doua zi dis-de-dimineaţă, moşul se pregătea să plece în oraş.
-
Ce-i moşule, ce ţi s'a întâmplat astă noapte?
- Ian cată
Dumneata, Domnule ce-am mai visat:
Păre că mă taie preţidatele
Ivan Sterpul, care a fost în comisia N. K. V. D., când m-o vâsălit pi
mine la 10 April 1935, Parcă era şi tats'o şi el striga: „Dăi mai
adânc!... Cură sângele închegat din chiept de la mine şi eu strîgam la
oameni să sară să mă ajute”¦
Iaca v'am făcut
supărare. Aşa vis anapoda n-am visat niciodată în toată viaţa me”.
Acest
„vis anapoda” este tot atât de elocvent pentru traiul lor în chinuri şi
nevoi sub barbaria regimului comunist, de care au scăpat pentru
totdeauna.
Sursa: UNIMEDIA
Video: PUBLIKA.MD
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu